Anmeldelser - Brystbærer

Et udpluk af anmeldelser

Brystbærer

digte

Ugebladet Søndag  'Spot på bøger'

Byrden i Brystet.

I december 2013 fik forfatter Tine Enger konstateret brystkræft, sådan som det desværre sker for ca. hver 10. kvinde i Danmark. Det har hun skrevet en stærk digtsamling om. Hun sætter ord på angsten og dét at blive patient og overladt til andre menneskers vurderinger og behandling. "Her findes kun to sandheder, ondartet, ikke ondartet", skriver Tine, og endnu mere hjerteskærende "er den væk eller ikke væk" og "ingen siger helbredt, færdigbehandlet siger de". Ordene går lige ind i hjerte og mellemgulv. Brystbærer handler om den hyppigste kræftform blandt kvinder i Danmark, og vi kender jo alle en eller flere kvinder, der har eller har haft problematikken tæt inde på livet. Brystbærer bringer os tættere på at forstå og deltage, og jeg ville ikke have undværet den tragikomiske humor og hendes ærlighed. Forordet er skrevet af Lotte Heise og forfatteroverskuddet fra salget af bogen går til Støt Brysterne, Kræftens Bekæmpelse.

Litteratursiden.dk

Tine Enger debuterede i 2005 med romanen Fjern.

Tine Enger er en meget modig kvinde. Hun har udvist stort mod i sit sygdomsforløb, i sin udfordring af sig selv som forfatter, i valget af emne for digtsamlingen og ikke mindst i valget af forsiden. Digtsamlingen Brystbærer handler om brystkræft – et tabuemne. Den er udkommet i forbindelse med STØT BRYSTERNE-ugen og overskuddet fra salget af bogen går til STØT BRYSTERNE. Forordet er skrevet af Lotte Heise.

Tine Enger favner bredt. Hun skriver romaner, hun skriver klummer, hun skriver digte, hun har nu udgivet lyrik om sig selv. Og hun gør det med hudløs ærlighed uden at det nogen sinde bliver privat. Digtene beskriver forløbet, lige fra mammografien, scanningen, biopsien til tankerne om natten, til det at forlige sig med kroppen, til det at definere kvinden uden bryster, til det at finde sig hjemme i den nye krop, til det at slå fast, at kvindeligheden sidder mellem ørerne.

Som læser har jeg nydt at hun – trods emnets alvor - skriver med humor og uden at pive. Man mærker en iver i måden hun lister ord på ”kirurgrum kirurgkittel kirurghænder kirurgøjne kirurgsmil” og måden hun opfinder ord på  ”ambulatoriumsblodprøvetagningspersonaleordløshed”.

Moderne kvinder favner bredt.

DBO-bladet - Dansk Brystkræft Organisation, DBO

Tine Enger er forfatter, født i 1965 og var netop flyttet til Sverige, da hun i en alder af 48 år fik konstateret brystkræft. Brystkræften blev konstateret ved screening, fordi man i Sverige screener kvinder, fra de er fyldt 40 år.

Kvinder, der får brystkræft reagerer forskelligt, alt efter hvilke muligheder, de har. Tine Enger kan skrive, og hun har gennem hele sit forløb skrevet små digte, der skildrer hendes følelser, oplevelser og overvejelser.

Disse digte er nu udgivet i en samling med titlen ‘Brystbærer’ med forord af Lotte Heise. Digtsamlingen sælges til fordel for Kræftens Bekæmpelses Støt Brysterne kampagne.

Tine Engers digte er fine, følsomme og tankevækkende. Hun formår med få ord at beskrive de faktuelle forhold omkring undersøgelser og behandling samt det virvar af tanker, der opstår i kølvandet på diagnosen, behandlingen og tiden derefter. Alt fra ’hvorfor mig’ over protesernes indtog i hverdagen til det komplicerede i at inddrage sin partner i det kaos og den proces, der er altoverskyggende, bliver berørt.

Digtende er rørende og bekræftende. De fremkalder gemte følelser og giver indsigt i andre. Det er en fin digtsamling, som kan hjælpe andre brystkræftramte med at få ord på de svære tanker og følelser.